meer vaart in je verhaal .Speedboot

Zo krijg je meer vaart in je verhaal

Wat kun je doen als je merkt dat je manuscript zich voortsleept? Een paar simpele manieren om wat meer vaart in je verhaal te krijgen.

Als je verhaal zich voortsleept, is de kans groot dat dit in het middenstuk gebeurt.

Elk verhaal heeft een begin, een midden en een eind – ja, zo simpel is het leven soms.

In het begin introduceer je personage, setting, tijd, context en bovenal een conflict, confrontatie of weerstand.

In het midden worstelt je hoofdpersoon met de weerstand, beginnen je subplots, verdiepen relaties zich en reflecteert de hoofdpersoon.

In het einddeel beschrijf je hoe het afloopt en weef je alle losse eindjes aan elkaar.

Het is dan niet zo gek dat het middenstuk misschien wel het moeilijkste deel is. Een deel waarin je verhaal een beetje kan inkakken, saai worden, vastlopen.

Foto: Tony Tran via Unsplash.

Misschien heb je het gevoel dat het verhaal zich voortsleept. Misschien heb je de structuur niet goed voor ogen, omdat je geen synopsis hebt gemaakt. Je kunt dan verschillende dingen doen voor…

meer vaart in je verhaal

  • Allereerst zou ik je op het hart willen drukken: maak een synopsis, of op zijn minst een flaptekst. Zo heb je (weer) duidelijk voor ogen waar je verhaal naartoe gaat, wat je oorspronkelijke opzet was, wat het doel van je hoofdpersoon was. Wat is zijn of haar wens? Of wat wil het personage vooral vermijden?
  • Daarna lees je je tekst nog eens. Ga terug totdat je weer bij een gedeelte bent waarover je nog wel tevreden was. Volgen er daarna overbodige dialogen? Een dialoog moet een verhaal van A naar B brengen, een karakter uitdiepen, niet alleen maar wat ‘geneuzel’ zijn, met alle respect. Kun je al het saaie skippen? Zo ja, kom dan met een beter idee.
  • Tot slot heb je misschien een extra personage nodig (een oud-klasgenoot die weer eens contact opneemt) of moet jouw hoofdpersoon iets ergs overkomen. Laat je personage iets doen wat onverwacht is. Stel je eens voor dat hij of zij op een geheel andere plek is – middernacht in een datingclub bijvoorbeeld, of bij een kloof in de bergen als onweer losbarst, midden op de snelweg met een klapband. Ik noem maar wat. Zorg voor wat extra spanning.

Vaak is er wat (onverwachte) actie nodig om te voorkomen dat je verhaal zich begint voort te slepen, maar hou daarbij wel het doel van je personage voor ogen.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, wil ik maar zeggen.

Kom je er niet uit? Niet getreurd: ik kan jouw manuscript beoordelen.

author-sign

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.